فهرست مطالب

انواع شمش فولادی

انواع شمش فولادی

شمش فولادی از جمله مقاطع فولادی و از مهم ترین محصولات در صنعت است که پایه تولید بسیاری از محصولات فولادی نیز می باشد. انواعی از شمش فولادی با ویژگی ها و کارایی های مختلف در بازار موجود است که در ادامه به بررسی کامل آن خواهیم پرداخت.

شمش فولادی چیست؟

شمش، پایه و اساس تولید محصولات فولادی است که می تواند بسته به نیاز صنایع به صورت فیزیکی یا شیمیایی تولید شود. شمش ها عمدتا به شکل ذوزنقه هستند و دو متر طول دارند و حمل آن ها به راحتی انجام می شود و این را هم در نظر داشته باشید که برای این که بتوان از آن ها برای ساخت محصولات فولادی استفاده کرد، باید فرآوری شوند. قیمت شمش مستقیما بر قیمت میلگرد و آهن آلات تاثیر می گذارد، که به دلیل اهمیت آن در تولید محصولات فولادی می باشد. به همین خاطر افرادی که در این حوزه فعالیت می کنند، مطلع شدن از قیمت لحظه ای برای شان بسیار مهم است که شما می توانید در این زمینه، با کارشناسان ما در رستاک در ارتباط باشید و مشاوره های لازم را دریافت کنید.

انواع شمش فولادی 4556

انواع شمش

 

  • بیلت یا شمشال

شمش هایی که سطح مقطع 100 در 100 میلی متر دارند و مستقیما از تولید CCM به مصرف نورد می رسند، با عنوان بیلت یا شمشال شناخته می شوند. کاربرد این شمش عمدتا در تولید میلگردهای مختلف می باشد.  

  • اسلب یا تختال

این نوع ، مقطع مستطیلی شکلی دارند که شکل ظاهری شان با دیگر انواع متفاوت است و در ابعاد 1200 در 200 میلی متر یا 250 در 1200 میلی متر تولید می شوند و طول شان حداکثر 1200 میلی متر می باشد. شمش های اسلب یا تختال عمدتا از جنس فولاد کربنی هستند و در برخی از آن ها ممکن است از فولاد ضد زنگ نیز استفاده شده باشد. عمده کاربرد این شمش در ساخت ورق های فولادی است که در حال حاضر، فولاد خوزستان پیشرو در تولید این نوع می باشد.

  • بلوم یا فابربک

این نوع شمش در ابعاد و اندازه های مختلف و طی گذر از فرآیند نورد تولید می شود که شمشی که در ابتدا به دست می آید، ابعاد بزرگی دارد و طی فرآیند نورد به اندازه های کوچک تری تبدیل خواهد شد. از کاربردهای شمش بلوم می توان در ساخت ریل، قوطی آهن، نبشی و تیرآهن اشاره کرد.

انواع شمش فولادی در تولید میلگرد

نکته مهم استفاده از شمش فولادی در تولید میلگرد، میزان کربن است که بسیاری از کارخانه ها از شمش 150 و 125 برای تولید میلگرد استفاده می کنند. برای میلگردهایی که سایز کوچک تری دارند از شمش هایی با درصد کربن پایین تر استفاده می شود و شمش های بلوم برای تولید میلگردهای صنعتی کاربرد دارند. از آن جایی که میلگردهایی که سایز پایینی دارند، باید دارای کشش و نرمی باشند، از میزان کربن کمتری در آن ها استفاده می شود.

انواع شمش فولادی بر اساس گرید

شمش های فولادی در دو گرید 3sp و 5sp تولید می شوند که هر مشخصات و کارایی خاص خود را دارند.

  •  3sp

این نوع شمش دارای انعطاف پذیری بالایی است و با توجه به میزان کربن آن که حداکثر به 22 می رسد، در تولید نبشی و ناودانی و یا میلگرد با اندازه های کوچک تر مورد استفاده قرار می گیرد. حتی میزان آلیاژ به کار رفته در این نوع شمش نیز کمتر است و با قیمت بالاتری تری خریداری می شود که در بسیاری از کارخانه ها در ایران از این گرید استفاده می شود.

  •  5sp

از این نوع شمش برای تولید میلگرد در اندازه های بزرگ تر و تا سایز 25 و هم چنین تولید کلاف استفاده می شود و انعطاف پذیری پایین تری دارد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *