فهرست مطالب

قیمت آهن آلات

قیمت آهن آلات در بازار تهران چقدر است؟ بازار آهن آلات و فولاد در هر کشوری از بزرگ ترین بازارهای تولیدی و کاربردی است که در ایران همیشه نوسان قیمت داشته است و این مورد یکی از مشکلاتی است که این صنف با آن روبرو هستند. در ادامه همراه ما باشید تا به بررسی قیمت آهن آلات و عوامل موثر بر آن بپردازیم.

آشنایی با انواع آهن آلات

محصولات فولادی که به طور مستقیم و یا غیر مستقیم در ساختمان سازی کاربرد دارند، با عنوان آهن آلات شناخته می شوند که انواع مختلف و کاربردهای متفاوتی دارند. به همین خاطر، بسیار مهم است که چه نوع آهن آلاتی انتخاب شود و به قیمت نیز اهمیت داده شود. یکی از شایع ترین آهن آلاتی که با آن آشنایی دارید و در ساختمان های نیمه ساخت دیده اید، تیر آهن است که دارای مقطعی به شکل I انگلیسی است و بیشتر آهن آلاتی که در بازار موجود هستند، بر اساس شکل و سطح مقطعی که دارند، نام گذاری می شوند.

انواع آهن آلات

میلگرد، از انواع آهن آلات است که استفاده از آن در ساختمان سازی بسیار اهمیت دارد که نقش این قطعه، ایجاد مقاومت در برابر نیروهای کششی سازه است و بکارگیری آن در نهایت، به استحکام بیشتر ساختمان کمک می کند.

تیر آهن، یکی دیگر از انواع آهن آلات است که اسکلت و بدنه هر سازه ای از تیرآهن ساخته می شود و وظیفه آن، تحمل باری است که به ساختمان وارد می شود.

ناودانی، از آهن آلاتی است که نقش تیرآهن را تکمیل می کند و از آن برای تقویت سازه استفاده می شود که در دو نوع ساده و مشبک، به صورت گالوانیزه و از جنس آلومینیوم تولید می شود.

نبشی، از دیگر آهن آلات پرکاربرد است که برای اتصال تیر آهن به ستون مورد استفاده قرار می گیرد.

ورق های فولادی، نیز از جمله آهن آلاتی هستند که به روش نورد گرم به دست می آیند و به صورت رولی یا کلاف در بازار یافت می شوند.

نکات خرید آهن آلات

با توجه به قیمتی که آهن آلات دارند، بهتر است قبل از خرید یک سری نکات و موارد را در نظر داشته باشید تا در هزینه ها صرفه جویی شود و خرید مطمئن تری داشته باشید.

· حتما مقدار بار مورد نظر خود را بسته به نیازهای پروژه تعیین کنید، چرا که خرید بیش از اندازه این محصول می تواند هزینه های اقتصادی بسیاری را برای شما به همراه داشته باشد.

· حتما از افراد متخصص در این زمینه مشاوره بگیرید و با مهندس ناظر پروژه در خصوص خرید تیر آهن صحبت کنید تا مشخص شود که چه میزان از این محصول نیاز است.

· حتما هنگام خرید، از سالم بودن محصول اطمینان حاصل کنید، فاکتور دریافت کنید و گواهینامه درج شده روی محصول را به دقت بررسی کنید.

· قبل از خرید، استعلام قیمت از مراکز و برندهای معتبر داشته باشید.

عوامل موثر بر قیمت آهن آلات

زمانی که صحبت از قیمت می شود، باید یک سری پارامترها در نظر گرفته شوند. از جمله:
• قیمت مواد خام
مقاطع فولادی از مواد مختلفی مانند سنگ آهن و قراضه یا مواد اولیه ای مانند نیکل و کروم تشکیل می شوند که قیمت هر یک از آن ها مستقیما بر روی قیمت نهایی آهن تاثیر خواهد گذاشت. کشور چین یکی از بزرگ ترین تولید کننده های مواد خام مقاطع فولادی است و میزان تولید سنگ آهن در کشور، بر قیمت نهایی آهن آلات تاثیر خواهد گذاشت.

قیمت آهن آلات
• قیمت جهانی نفت
قیمت جهانی نفت از جمله عواملی است که به طور غیر مستقیم بر روی قیمت آهن تاثیر می گذارد و نکته این است که افزایش یا کاهش قیمت نفت بر روی رشد اقتصادی کشورهای مصرف کننده این محصول تاثیر می گذارد.
• تورم جهانی
تورم یکی از عوامل مهمی است که بر روی قیمت آهن تاثیر می گذارد چرا که به طبع آن، دستمزد و حقوق کارمندان افزایش پیدا می کند، نرخ حامل های انرژی و هم چنین هزینه های حمل و نقل بیشتر می شود و در نهایت، همه این موارد بر روی قیمت نهایی آهن آلات تاثیر خواهند گذاشت. چین به تنهایی حدود 30 تا 60 درصد آهن آلات جهان را تامین می کند و سیاست های داخلی این کشور می تواند باعث پایین آمدن ارزش ارز ملی در برابر ارزهای بین المللی شود که خود این موضوع باعث شده تا خریداران فولاد، مبالغ بیشتری را پرداخت کنند.
• قیمت ارز
نوسات ارز از جمله عواملی است که بر روی قیمت آهن  تاثیر می گذارد و از آن جایی که تمام قیمت ها و معاملات بازار آهن و فولاد در ایران به دلار انجام می شود، هر گونه تغییر در قیمت دلار می تواند تغییراتی را در قیمت آهن ایجاد کند.
• عرضه و تقاضا
کاملا طبیعی است که هر چه عرضه یک کالا کم و تقاضا برای آن بیشتر باشد، قیمت محصول افزایش خواهد یافت.
• کارخانه تولید کننده
کارخانه های مختلفی وجود دارند که به تولید محصولات فولادی و آهن آلات مشغول هستند و کیفیت و مواد خامی که آن ها استفاده می کنند، متفاوت است و شرکت هایی که مواد باکیفیت تری را به مشتری تحویل می دهند، قدرت بیشتری در بازار پیدا می کنند و قیمت را به دست می گیرند.
• هزینه های حمل و نقل
یکی از مواردی که بر قیمت آهن آلات تاثیر می گذارد، هزینه های مربوط به حمل و نقل و سوخت است و شما نمی توانید کشوری را پیدا کنید که تمام قطعات فولادی را خودش تامین کند. از این رو، تامین قطعات و آهن آلات از دیگر کشورها هزینه های حمل را به همراه دارد و نکته این جاست که هر چه قیمت جهانی سوخت بالا برود، هزینه حمل و نقل و به دنبال آن هزینه آهن آلات نیز بیشتر خواهد شد.
جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص قیمت آهن با کارشناسان ما در رستاک تماس بگیرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *