فهرست مطالب

ورق های فولادی

ورق های فولادی، یکی از پرکاربردترین محصولات فولادی موجود در بازار هستند که با توجه به خواص و ویژگی های مختلفی که دارند، مواد اولیه به کار رفته در آن ها و هم چنین استانداردهای ساخت شان، در صنایع مختلف از جمله خودروسازی، ساختمان سازی یا پتروشیمی و غیره مورد استفاده قرار می گیرند. به منظور استفاده صحیح و بهینه از ورق های فولادی، بهتر است آشنایی نسبی با این محصول فولادی داشته باشید.

انواع ورق های فولادی

همان طور که گفته شده ورق های فولادی با توجه به مشخصات و ویژگی های شان در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرند، از این رو انواع مختلفی از این ورق ها در بازار موجود می باشد. از جمله:
• ورق سیاه (نورد گرم)
ورق سیاه، یکی از پرکاربردترین ورق های فولادی است که از طریق فرآیند نورد گرم به دست می آید، یعنی در مجاورت با حرارت بسیار بالا قرار می گیرد و سطح مات پیدا می کند. از این نوع ورق ها عمدتا در صنایع ساختمان سازی، خودروسازی، ساخت سوله و صنایع کشتی استفاده می شود.

ورق های فولادی
• ورق روغنی (نورد سرد)
ورق های فولادی که با فرآیند نورد سرد و بدون مجاورت با حرارت به دست می آیند، ورق روغنی نام دارند که دارای سطح بسیار صاف و صیقلی هستند، مقاومت و استحکام بالایی دارند و به همین خاطر، در صنایعی مورد استفاه قرار می گیرند که به ظاهر اهمیت بیشتری داده می شود. ضخامت ورق روغنی کمتر از ورق سیاه است و در ساخت لوازم خانگی، تولید لوله ها و اتصالات، بدنه خودرو مورد استفاده قرار می گیرند.
• ورق گالوانیزه
از دیگر ورق های فولادی پرکاربرد می توان به ورق گالوانیزه اشاره کرد. پایه ورق های گالوانیزه، ورق های روغنی است که از فلز روی پوشیده شده اند و به همین خاطر، در برابر زنگ زدگی بسیار مقاوم هستند و عمدتا در صنایعی کاربرد دارند که بیشتر در معرض رطوبت قرار می گیرند مانند کابین آشپزخانه، تانکرهای آب، لوله های انتقال آب، سقف سوله ها و خودروسازی. ورق های گالوانیزه مقرون به صرفه هستند و دچار خوردگی و آسیب نخواهند شد.
• ورق رنگی
ورق رنگی، ورق گالوانیزه ای است که به صورت الکترواستاتیک رنگ پاشی شده و با تنوع رنگی بالا در بازار موجود می باشد. برای تولید این ورق ها، ورق های گالوانیزه باید کاملا پاکسازی شوند تا هیچ گونه چربی و کثیفی روی آن ها باقی نماند و بعد از اعمال رنگ نیز از غلتک عبور داده می شوند تا سطح صاف و صیقلی پیدا کنند. از این نوع ورق های فولادی را می توانید در سقف سوله ها، آلاچیق ها، نمای داخلی و خارجی ساختمان ها یا لوازم خانگی و آشپزخانه ها استفاده کنید.
• ورق اسیدشویی
برای تولید ورق اسیدشویی، چربی ها و آلودگی های روی ورق سیاه با استفاده از اسید کلریدریک برداشته می شود و صاف و صیقلی خواهد شد. از این ورق در صنایع ساختمان سازی، خودروسازی، تولید لوله و مخازن گاز و مایع استفاده می شود.

مراحل تولید ورق های فولادی

ورق های فولادی به دو روش نورد گرم و سرد تهیه می شوند، اما مراحل تولید این ورق ها به شرح زیر می باشد:
1. فرآوری سنگ آهن اولیه و استخراج شده. اولین مرحله برای تولید ورق های فولادی، استخراج سنگ آهن و جدا کردن ناخالصی های فلزی از آن، طی فرآیندی به نام گندله سازی است و بعد از آن سنگ را به شکل گلوله در می آورند تا برای استفاده آماده شود.
2. تولید آهن اسفنجی. در مرحله دوم، آهن با عنصر کربن واکشن پیدا می کند تا اکسیژن از دست بدهد و تبدیل به آهن خالص شود. در نتیجه، آهن شکل اسفنجی و تخلخلی پیدا می کند و این آهن به عنوان ماده اولیه در ساخت و تولید ورق های فولادی مورد استفاده قرار می گیرد.
3. تولید شمش فولاد. در این مرحله، فولاد مذاب در دمای 1650 درجه سانتی گراد قرار می گیرد و وارد ماشین ریخته گری می شود تا به صورت شمش یا تختال در بیاید و سپس روی برج ریخته گری قرار داده می شود تا به شکل شمش فولادی برسد.
4. تبدیل شمش فولادی به کلاف های نرم با فرآیند نورد گرم. در این مرحله، نورد گرم اعمال می شود به این صورت که تختال یا شمش در کوره های مخصوص با دمای 1200 درجه سانتی گراد قرار می گیرد تا کاملا سرخ شود و سپس آن را از غلتک عبور می دهند تا از میزان ضخامتش کاسته شود. در پایان و پس از خنک کاری، از دستگاه خارج خواهد شد.
5. تولید کلاف با فرآیند نورد سرد. در این مرحله، ابتدا کلاف های گرم تحت فرآیند اسیدشویی قرار می گیرند تا کاملا صاف و تمیز شوند و بعد از آن که کاملا سرد شدند، از غلتک عبور داده می شوند تا نازک تر از قبل شوند. در پایان، محصولی که به دست می اید یک کلاف خام است که می تواند به طور مسقیم یا غیر مسقیم در صنایع مختلف مورد استفاده قرار بگیرد.
6. پوشش دهی و تولید انواعی از ورق های فولادی. در نهایت، عملیات پوشش دهی ورق ها انجام می شود که می تواند پوشش های رنگی، قلع اندود یا گالونیزه و غیره باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *