فهرست مطالب

آیا فولاد ضد زنگ می تواند مغناطیسی باشد؟

آیا فولاد ضد زنگ می تواند مغناطیسی باشد؟ احتمالاً طیف گسترده ای از پاسخ ها را برای این سوال دریافت خواهید کرد. برخی افراد معتقدند که فولاد ضد زنگ یک ماده کاملا غیر مغناطیسی است. برخی دیگر معتقدند که فولاد ضد زنگ باید مغناطیسی باشد، زیرا حاوی آهن است. انواع مختلفی از آلیاژهای فولاد ضد زنگ وجود دارد که هر کدام دارای انواع مغناطیسی و غیر مغناطیسی هستند. هیچ ارتباطی بین مغناطیس و مقاومت در برابر خوردگی وجود ندارد.

فولاد ضد زنگ

ساختار کریستالی آهن وقتی آلیاژ می شود خواص مغناطیسی فولاد ضد زنگ می دهد. سطوح بالا را خنثی می کند و این آلیاژهای فولاد ضد زنگ را غیر مغناطیسی می کند. حتی در این موارد، گریدهای غیر مغناطیسی می ‌توانند پس از کار روی آن‌ها مغناطیسی شوند (یعنی خمیده و یا به شکل لوله درآیند). سایر آلیاژهای فولاد ضد زنگ پس از تشکیل یا انجام عملیات حرارتی، خاصیت مغناطیسی جزئی پیدا می کنند. بسته به نیاز شما، برخی از انواع فولاد ضد زنگ برای کاربردهای خاص مناسب هستند، اگر اطلاعی در این رابطه ندارید با رستاک تماس بگیرید.

فولاد ضد زنگ چیست؟

فولاد ضد زنگ، یک آلیاژ فلزی است که از آهن، کروم، سیلیکون، کربن، نیتروژن و منگنز تشکیل شده است. فولاد ضد زنگ در درجه اول به دلیل مقاومت در برابر تیرگی و مقاومت در برابر خوردگی عالی شناخته شده است که یک ملاحظات کلیدی برای کاربردهای خاص است. برای اینکه آلیاژ مذکور به عنوان ضد زنگ شناخته شود، باید حداقل 10.5 درصد کروم و بیش از 1.2 درصد کربن داشته باشد. گریدهای فولاد ضد زنگ یک عامل موثر هستند، اما به طور کلی، برای اینکه آلیاژهای فولاد ضد زنگ مغناطیسی باشند، باید شرایط زیر را برآورده کنند: آلیاژ باید حاوی آهن باشد. ساختار کریستالی آلیاژ فولاد ضد زنگ، باید در ساختار مارتنزیتی یا فریتی قرار گیرد. از آنجایی که فولادهای ضد زنگ نوعی فولاد هستند، باید در ترکیب شیمیایی خود آهن داشته باشند. این باعث می شود فولاد ضد زنگ، مغناطیسی شود. همچنین، فولاد ضد زنگ باید ساختار کریستالی آن در ساختار فریت یا مارتنزیت چیده شود. اگر فولاد ضد زنگ عمدتاً از ساختار آستنیتی تشکیل شده باشد، مغناطیسی نخواهد بود. همانطور که قبلاً اشاره کردیم، مقاومت در برابر خوردگی تأثیری بر مغناطیس ندارد. در فولادهای ضد زنگ، مقاومت در برابر خوردگی به غلظت کروم  بستگی دارد. هرچه تعداد آن بیشتر باشد، مقاومت در برابر خوردگی بهتر است.

کدام نوع از فولاد ضد زنگ مغناطیسی است؟

برای پاسخ به سوال آن که آیا فولاد ضد زنگ می تواند مغناطیسی باشد؟ میتوان گفت که همه فولادهای ضد زنگ یکسان نیستند. در زیر ویژگی های اصلی که انواع فولاد ضد زنگ را از یکدیگر متمایز می کند آورده شده است:

فولادهای ضد زنگ آستنیتی

این پرکاربردترین خانواده فولاد ضد زنگ است. اکثر فولادهای زنگ نزن آستنیتی به دلیل حضور بیشتر آستنیت غیر مغناطیسی هستند. اگرچه گریدهای فولاد ضد زنگ مانند فولاد ضد زنگ 304 و 316 دارای مقادیر زیادی آهن در ترکیب شیمیایی خود هستند، اما آستنیت موجود در آن ها باعث می شود غیر مغناطیسی شوند. با عملیات حرارتی ویژه یا سخت کاری، می توانید برخی از آلیاژهای فولاد زنگ نزن آستنیتی را در این شاخه تا حدی مغناطیسی کنید، زیرا این فرآیند ساختار کریستالی زیرین را تغییر می دهد .

فولادهای ضد زنگ فریتی

مقرون به صرفه ترین خانواده فولاد ضد زنگ همین است. فریت، ترکیبی از آهن و سایر عناصر است. ترکیب ساختار کریستالی فریتی با آهن، فولادهای ضد زنگ فریتی (مانند سری 400) را مغناطیسی می کند. با این حال، برخی از انواع این فولاد ضد زنگ فریتی کشش مغناطیسی ضعیفی را نشان می دهند.

آیا فولاد ضد زنگ می تواند مغناطیسی باشد؟-رستاک-5566

مغناطیس فولاد چگونه کار می کند؟

مغناطیس در درجه اول به دلیل توزیع نابرابر الکترون ها در اتم های برخی از عناصر فلزی از جمله آهن رخ می دهد. یک جابجایی در اتم ایجاد می شود و دوقطبی های مغناطیسی را ایجاد می کند.

چرا مغناطیس در فولاد ضد زنگ مهم است؟

مواد مغناطیسی بسته به کاربرد آن می توانند تأثیر زیادی بر عملکرد مورد نظر مواد مذکور داشته باشند. اگر یک ماده نیاز به دسته ‌بندی سریع از مواد دیگر داشته باشد، وجود مغناطیسی بودن یک ماده، فرآیند مرتب ‌سازی را ساده می ‌کند. اما وقتی در مورد فرآیندهای تولیدی مانند جوشکاری و عملیات ساخت صحبت می کنیم، مواد مغناطیسی می توانند اثر مضری داشته باشند. برای مثال، جریان های الکتریکی می توانند رفتار عجیبی در مواد مغناطیسی از خود نشان دهند. همچنین میدان های مغناطیسی با جرقه جوش تداخل می کنند و می توانند جوش های ضعیفی ایجاد کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *