فهرست مطالب

علت افزایش قیمت آهن آلات

علت افزایش قیمت آهن آلات

آهن آلات از جمله مقاطع فولادی است که قیمت آن دائما در حال نوسان است که انتظار می رود با توجه به افزایش قیمت دلار و نوسانات ارزی، شاهد افزایش قیمت این قطعه باشیم که برای افرادی که در صنایع ساختمان سازی و راه سازی مشغول فعالیت هستند، یکی از دغدغه های اصلی به حساب می آید. قیمت آهن آلات تحت تاثیر عوامل و پارامترهای مختلفی تغییر می کند و معمولا نمی توان قیمت واحد و ثابتی را برای آن اعلام کرد. اما علت افزایش قیمت این قطعه فولادی چیست؟

علت افزایش قیمت آهن آلات4655

آهن آلات چیست؟

آهن آلات یکی از پرکاربردترین قطعات در صنایع مختلف است که با توجه به پیشرفت زندگی شهری و شهرسازی و ساختمان سازی، استفاده از آن رونق بیشتری هم پیدا کرده است. آهن، عنصری است که در حالت خالص، خاصیت شکنندگی بالایی دارد، به همین خاطر، عناصر دیگری به آهن اضافه شدند تا بتوان آن را به اشکال و فرم های مختلف درآورد و در صنایع مختلف به کار گرفت. از جمله آهن آلات مورد استفاده می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تیرآهن. که یکی از تجهیزات اصلی و ضروری در ساختمان سازی است که وظیفه تحمل بار سازه را بر عهده دارد.
  • میلگرد. قطعه آهنی با سطح مقطع دایره ای شکل که به دو صورت ساده و آجدار تولید می شود و برای ساخت سازه های بتنی، ساخت سقف ها و ستون ها به کار برده می شود.
  • نبشی. این قطعه فولادی در دو نوع با بال های مساوی و نامساوی تولید می شود و برای اتصال تیرآهن به بیم ها یا اتصال پل به ستون مورد استفاده قرار می گیرد.
  • ناودانی. قطعه U شکل که از نوع پروفیل است و کاربردهای بسیار وسیعی در صنعت ساختمان سازی دارد.
  • ورق های فولادی. انواع مختلفی از ورق های فولادی مانند ورق سرد، گرم، گالوانیزه و رنگی در بازار موجود است که در ساخت لوله، سقف یا نمای خارجی ساختمان استفاده می شوند.
  • پروفیل. که دارای مقطع فلزی توخالی است که با توجه به طراحی شان، در ساخت نرده های فلزی، اسکلت فلزی ساختمان ها و سقف سوله ها به کار برده می شوند.

بررسی علت افزایش قیمت آهن آلات

از جمله دلایلی که بر افزایش قیمت آهن آلات تاثیر می گذارند، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تحریم ها

تحریم ها علیه ایران یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت آهن است که به دلیل کمبود مواد اولیه خارجی، کارخانه های موجود در ایران، محصولات خود را با حساسیت و کیفیت بالاتری تولید می کنند که هیمن امر باعث شده تا قیمت های خود را بالا ببرند.

  • کاهش میزان صادرات و واردات

وجود تحریم بر روند واردات و صادرات تاثیر گذاشته که با توجه به کاهش ورود مواد اولیه آهن آلات، امکان تولید انبوه و صادرات آن نیز وجود ندارد.

  • نوسانات ارز

بالا و پایین شدن قیمت ارز تاثیر مستقیم می گذارد بر روی مواد اولیه ای که برای تولید آهن آلات استفاده می شوند و با توجه به این که قیمت واحدی برای این قطعه فولادی اعلام نمی شود، شاهد بالا رفتن قیمت ها هستیم.

  • احتکار آهن

افرادی که به عنوان دلال در بازار فعالیت می کنند، آهن آلات را در انبارهای خود احتکار می کنند و اجازه نمی دهند تا این محصولات به دست خریداران واقعی برسد که همین مورد باعث می شود تا روند عرضه و تقاضا بر هم بخورد و شاهد بالا رفتن قیمت ها باشیم.

  • وضعیت بورس

برخی از کاربران در یک برهه ای از زمان تصمیم می گیرند برای رسیدن به سود بیشتر، در بورس سرمایه گذاری کنند و سهام شرکت خود را خرید و فروش کنند که این خرید و فروش غیر مستقیم، بر قیمت آهن آلات تاثیر می گذارد و چون شرکت ها نمی توانند قیمت ها را ثابت نگه دارند، شاهد بالا رفتن قیمت ها خواهیم بود.

آیا راهی برای پیشگیری از افزایش قیمت آهن آلات وجود دارد؟

در راستای کنترل قیمت ها، کارخانه ها می توانند ظرفیت خط تولید خود را بالا ببرند و از مواد اولیه ایرانی استفاده کنند تا با بومی شدن فرآیند تولید، جلوی بالا رفتن قیمت ها نیز گرفته شود. از طرفی می توان میزان عرضه و تقاضا را بالا برد و قیمت ها در بورس در وضعیت ثابتی نگه داشت تا اگر افزایش قیمتی هم اتفاق می افتد، روند نجومی نداشته باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *