فهرست مطالب

مقایسه و معرفی بهترین نوع تیرآهن در ایران

مقایسه و معرفی بهترین نوع تیرآهن در ایران

تیرآهن یکی از مهم ترین مصالح ساختمان سازی است و با توجه به این که نقش بسیار مهمی را در استحکام و مقاومت سازه ایفا می کند، بسیار مهم است که در انتخاب آن دقت بالایی به خرج داده شود. این قطعه فولادی یک سری ویژگی ها و استانداردها دارد که حتما هنگام خرید باید در نظر گرفته شوند. از آن جایی که کارخانه های مختلفی در ایران اقدام به تولید انواعی از تیرآهن کرده اند، این سوال پیش می آید که بهترین نوع کدام است؟ در ادامه همراه ما باشید تا به مقایسه و معرفی بهترین نوع تیرآهن در ایران بپردازیم.

بهترین نوع تیرآهن کدام است؟

تیرآهن ها بر اساس استانداردهایی ساخته می شوند که بالاترین میزان کیفیت و استحکام را دارند و با توجه به نوع آلیاژی که در آن ها به کار رفته است، در دسته های مختلفی قرار می گیرند و هر یک قیمت خاص خود را دارند.

بیشتر بخوانید(میلگرد ساده،عرضه میلگرد در بورس کالا)

بهترین نوع تیر آهن بر اساس استاندارد

  • تیرآهن IPE، که مطابق با استانداردهای ایران و اروپا تولید می شود و ویژگی خاص آن، برابر بودن ضخامت بال در ابتدا و انتهای آن می باشد. در بیشتر پروژه های عمرانی از این نوع استفاده می شود و ذوب آهن اصفهان، معروف ترین کارخانه تولید کننده این محصول می باشد.
  • تیرآهن INP، که مطابق با استانداردهای کشورهای روسیه و چین تولید می شود و از لحاظ ظاهری به این صورت است که ابتدای بال ها نازک و انتهای آن ضخیم است.

تیرآهن IPB، که بیشتر مشابه نوع IPE است و با عنوان تیرآهن بال پهن شناخته می شود.

تصویر-مقایسه-و-معرفی-بهترین-نوع-تیرآهن-در-ایران-4589

بهترین نوع تیرآهن بر اساس شکل ظاهری

  • تیرآهن به شکل H، که مقاومت بالایی در برابر آسیب های ناشی از زلزله دارند و به آسانی نصب می شوند، از طرفی، نیاز کمتری به استفاده از آهن خواهد بود و به همین خاطر یکی از بهترین انواع تیرآهن به حساب می آید که در سد سازی، کشتی سازی و پل سازی مورد استفاده قرار می گیرند.
  • تیرآهن به شکل I، که با توجه به این که باریک تر از نوع H هستند، ظرفیت تحمل بار و مقاومت کمتری دارند و عمدتا در سازه های سبک تر مورد استفاده قرار می گیرند.

بهترین نوع تیرآهن بر اساس کارخانه تولید کننده

همان طور که اشاره کردیم کارخانه های مختلفی در ایران، تیرآهن با استانداردهای متفاوتی را روانه بازار کرده اند که از میان آن ها، کارخانه های فولاد ناب تبریز، کارخانه ذوب آهن اصفهان، کارخانه جهان فولاد غرب و پروفیل صنعت ماهان از جمله بهترین ها هستند.

به طور کلی، هر چه تیرآهنی که تولید می شود به مشخصات جدول اشتال نزدیک تر باشد، از کیفیت بالاتری برخوردار است و کارخانه ذوب آهن اصفهان بیشترین میزان شباهت را با مشخصات موجود در جدول دارا می باشد. با این حال، شما می توانید متناسب با پروژه ساخت و ساز خود و بررسی اطلاعات هر نوع تیرآهن، بهترین نوع را انتخاب کنید و در این راستا، می توانید از مشاوره کارشناسان ما در گروه رستاک نیز بهره مند شوید.

نکات مهم خرید بهترین نوع تیرآهن در ایران

از مهم ترین مواردی که هنگام خرید تیرآهن باید در نظر داشته باشید، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ظاهر، که این قطعه فولادی حتما باید متناسب با نیازه سازه شما انتخاب شود و مهم است که کارفرمایان اطلاعات کافی از بال و جان تیرآهن داشته باشند.
  • رنگ، تیرآهن اصل به رنگ طوسی پررنگ یا مشکی است و زمانی که در معرض رطوبت قرار گرفته باشد، زرد رنگ می شود و قطعا از میزان کیفیت آن کاسته خواهد شد. پس حتما به عدم زنگ زدگی این قطعه باید اهمیت داده شود.
  • وزن، که در کاربرد آن تاثیر می گذارد و هر چه به جدول اشتال نزدیک تر باشد، از کیفیت بالاتری برخوردار است و ملاک، سنگین بودن تیرآهن نیست.

در صورتی که این قطعه از کارخانه خریداری شود، به صورت وزنی و کیلوگرمی حساب می شود، اما می توانید آن را به صورت شاخه ای نیز در بازار خریداری کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *